Zsírkiller

magyar, 2004, r.: Ducki Tomek, fsz.: Frick Nóri, Deák Mariann, Vig Ági, Imecs Kata, Bercsényi Péter

műfaja: kisjátékfilm, hossza: 14 perc

 

Tartalmi ismertető

Lili elhatározza, hogy – egyébként nem létező – súlyfeleslegét megpróbálja étrendi megvonással és túlhajszolt testmozgással leadni. Jó úton jár a végkimerülés felé tartó úton, amikor megismerkedik egy fiúval. Az alkotók így foglalták össze a Zsírkiller történetét: plázacicák életre-halálra. Fogyipárbaj a szedett szemöldökű step-pump-spin zsírégető lányok között. A tét: egy tányér disznótoros. A megoldás: szerelem.

 

 

Címkefelhő

Fogyasztói társadalom; Döntés; Félelem; Harag; Lázadás; Hatalom; Példakép; Fitneszőrület; Identitás; Szerelem; Életforma; Szabadság; Összetartozás; Rabság; Az élet értelme, Barátság; Közösség; Kisjátékfilm; Áldozat; Függőség; Különcség; Vágyak

 

Korosztályi ajánlás

14 év felett

 

Háttér-információk

Bíró Ica (akinek az állítólagos orvosát az egyik szereplő emlegeti): fitneszszakértő, modell, színésznő, énekesnő. Született Borúzs Ilona. Az 1980–1990-es években vált országosan ismerté. 1990-ben a Pokolgép együttessel közösen jelent meg első albuma Metal Lady címmel. Az albumcím aztán elkísérte őt magát is amolyan ragadványnévként. Az egyik első magyar hírességként népszerűsítette a fitneszt mint életmódot.

Bulímia: a filmben látható mentalitás kóros formája a bulímia, amely egy falási rohamokkal járó kényszerbetegség, melynek során a beteg rövid idő alatt igen nagy mennyiségű étel – jellemzően édesség – elfogyasztására képes. Ez törvényszerűen elhízáshoz vezet, amit elkerülendő a beteg önmagát hánytatja, hashajtókkal vagy eltúlzott fizikai aktivitással él. Hányás után a beteg ismét szenved, az evési kényszernek csupán néhány óráig tud ellenállni, majd ismételten étkezik, és önmagát hánytatja. A bulímia szinte kizárólag tizenéves lányok vagy fiatal nők betegsége. Férfiaknál elvétve fordul elő. Gyakorisága a sok rejtett eset miatt pontosan nem ítélhető meg. A felismert esetek gyakorisága a 18 és 25 év közötti női populáció 3%-a.

DVD-lejátszó: az első „Digital Versatile Disc” (digitális sokoldalú lemez) 1995-ben készült. A kép- és hangrögzítésre egyaránt alkalmas hordozó gyorsan elterjedt. Könnyen feltörhető kódjai miatt hamar másolhatóvá vált. Emiatt, valamint bizonytalan élettartama, gyors állapotromlása és sérülékenysége miatt csak bő egy évtizedig vált uralkodó adathordozóvá. A Blu-ray 1997-es kifejlesztése, később a digitális adattárolás kiszorította a piacról.

 

Formanyelvi megjegyzések

A film részben a fitneszvideók formanyelvét utánozza. Érdemes ezt alaposabban elemezni: milyen színvilág jellemzi ezeket a filmecskéket, mit jelent a ritmusra vágás, miért olyan jellegzetes a zeneválasztás ezeknél videóknál?

Irónia: a fitneszvideók műfaji paródiája mellett más filmes fogásokat is felhasznál a rendező. E legszembetűnőbb a kihívás-párbaj humoros átvétele a western műfajától. (Éppen amiatt ironikus ez, mert a vadnyugati filmek esetében nem fiatal, törékeny nők szoktak párbajt vívni, hanem ápolatlan, mindenre elszánt férfiak.)

 

Módszertani ajánlás a filmhez, indító kérdések

A film meglehetősen könnyen értelmezhető és a diákok életmódjához közel áll. Ezért nem szükséges a vetítés előtt felvezető kérdésekkel megalapozni a foglalkozást. A film megtekintését követően az alábbi kérdéseket javasoljuk.

  • Szerintetek ki a filmbéli csapat vezéregyénisége?
  • Önzetlenek-e Larissza életmódtanácsai? (Vagy inkább csak fitnesz DVD-ket akar eladni?)
  • A film alapján: mi a veszélye annak, ha kritikátlanul, fenntartások nélkül elfogadjuk a véleményvezérek álláspontját?
  • Szerintetek mi a különbség a játékos testmozgás – foci, röplabda, tollaslabda, kirándulás – és a fitneszőrület között?
  • A látottak alapján szerintetek hogyan alakul Lili sorsa? Folytatja a koplalást vagy normális életmódra áll vissza?
  • Mi a szerepe Lili filmvégi döntésében Robinak?
  • Mi hívhatta életre a fitneszőrületet? (Elvileg egyre egészségesebben táplálkozunk, akkor miért jellemző ez fizikai önsanyargatás napjainkban?)

 

Érdemes az óra végén párokra bontani a csoportot, és az alábbi kérdés kitárgyalását a diákokra bízni:

  • Döntöttetek-e már másként, mint ahogy azt a kordivat diktálta?
  • Miért éreztétek fontosnak, hogy saját döntést hozzatok?
  • Mit tapasztaltatok, jár a saját döntés felvállalása konfliktussal?
  • Hosszú távon milyen előnyötök/hátrányotok származott abból, hogy nem hagytátok magatokat befolyásolni?

 

 

 

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük