Éjvilág
magyar, 2007., r.: Pleskonics Ildikó, fsz.: Pille Szilvia
műfaja: dokumentumfilm, hossza: 15 perc
Tartalmi ismertető
A film egy vak lány, Pille Szilvia életét mutatja be. Szilvia születése után vesztette el látását. Jelenleg hitoktatóként dolgozik, és boldog házasságban él. Teljes az élete, akárcsak látó társaié. A dokumentumfilm – Szilvia bemutatásán keresztül – elsősorban arra hoz példát, hogy súlyos fogyatékossággal is lehet boldog, teljes életet élni. A filmből sugárzik az életigenlés, a problémák kezelésének könnyedsége, és nem utolsósorban az, hogy akár a látszólag lehetetlennek tűnő álmok (hivatás, szerető társ) is megvalósíthatók. Az alkotók hangsúlyt fektettek arra, hogy közelebb hozzák az épek számára a fogyatékkal élők hétköznapi életét.
Címkefelhő
Bizalom; Család; Hit; Fogyatékkal élők; Szeretet; Az élet értelme; Dokumentumfilm; Különcség; Sötétség-fény; Életforma; Szerelem; Hétköznapok
Korosztályi ajánlás
12 év felett
Háttér-információk
Braille-írás: Ha van lehetőségünk, adjunk a gyerekek kezébe Braille-írással készült lapot, illetve hívjuk fel a figyelmüket, hogy sok helyen ők is találnak ilyen feliratokat közintézményekben, közlekedési eszközökön.
Formanyelvi megjegyzések
A film műfajilag a dokumentumfilm és a portréfilm határán van: rövid tematikus fejezetekben (Iskola, Szecső, Braille, Tere-fere, Tanítás, Mindennapok, Tandem) mutatja be a lány életét – nagyrészt Szilvia, saját elmesélésben. Ehhez kapcsolódóan – legtöbbször az elhangzottak képi illusztrációjaként – különböző élethelyzetekben látjuk a főszereplőt. Az így felvett jelenetek nagy része megrendezett (például: esküvő, találkozás a barátnővel, biciklizés), de ez megszokott dokumentumfilmekben.
A film zenehasználata leginkább hangulatilag igyekszik alátámasztani a filmben mutatott élethelyzeteket: a ragtime leginkább a könnyedség érzetét párosítja a lány sorsához.
Módszertani ajánlás a filmhez, indító kérdések
A film – bár nem túl hosszú – elég egyszer megnézni egy tanórán, hogy az általa felvetett problémákról beszélgetni lehessen.
A film megnézése előtt javasolt kérdések (a válaszokat egy papírra írják le a tanulók, de csak a film megnézése után beszéljük át):
- Mit jut eszedbe először, ha látsz egy vak embert az utcán?
- Segítettél-e már fogyatékkal élőnek az utcán? Ha igen, mi volt számodra a legnehezebb a helyzetben? Ha nem, akkor meg tudod-e indokolni, hogy mi tartott vissza?
Vetítés után az alábbi kérdések mentén beszélgethetünk:
- Megtudtál-e valami újat Szilvia sorsán keresztül a vakokról?
- Hogy érzed, változott a viszonyod a fogyatékkal élőkkel szemben? Ha igen, miben?
- Milyen értékekben osztozol a filmben bemutatott lánnyal?
- El tudod-e képzelni, hogy egy fogyatékkal élővel barátkozz? Ha igen, miben lenne más a barátságotok ép barátaidhoz képest?
- Érzel-e bűntudatot fogyatékosok körében?
- Mit gondolsz, a fogyatékkal élők elvárják, hogy az épek sajnálják őket?
- Hallottál-e arról, hogy a túlzó segítség zavarja a fogyatékkal élőket? Szerintetek miért?