A Faludi Galéria LELKIÁLLÍTÁS programjának online változataként Képnézegető címmel új lehetőséget ad képzőművészeti alkotások bemutatására. A felkért művészektől beérkezett alkotásokból válogatva egy-egy kép egy héten át lesz látható mint „A hét képe”. A művészek kérésünkre a „Lelkiállítás” hívószóra válaszul alkotásuk spirituális vonatkozásáról is írtak. Isten szép, minden szépségnek Ő a forrása.

A hét képe: Tamás Mária: Kapu

ceruza, papír, 26,5×18,5, 2019

“Kapu = titok, rejtély, lehetőség, esély, átjáró…
Kapu = billentyű, szelep…
Kapu = összeköt, elválaszt, véd, fenyeget…
Kapu = átjárhatóság, „bejuthatóság”, beavatás, kapcsolat, vég, kezdet, szabály, ritmus, szívdobbanás…
Kapu = szabad-tilos, zöld-piros…
Kapu = be-ki, át-keresztül, oda-vissza…
Kapu = bent – kint, belső világ – külső világ, ismerős – ismeretlen…
Kapu = nyitva-nyitott, zárva-zárt/zárkózott, mint az ember maga…

Talán még a fejünkben is kapuk, ajtók, ablakok vannak, melyeket tudatosan, tudattalanul nyitogatunk-zárogatunk, jó esetben mi magunk a „szabad” akaratunkkal… 
Sajnos ezekhez a „nyílászárókhoz” is hozzáférhetnek „kívülről” jó, rossz, erőszakos, ravasz manipulatív eszközökkel, szándékokkal … 
És…
Amikor egy ötlet, megoldás az eszünkbe jut vagy „hirtelen” rálátunk valamire, felismerünk valamit, mintha kerítés, fal omlana le, mintha kapu nyílna meg… 
(Tőlünk függetlenül?:)

A „Kapu” című munka vázlat…
A terveim szerint, ha sikerül nagy méretben is megrajzolni, az az öröm kapuját fogja megnyitni! ”  –  Tamás Mária

BÁNKI TAMÁS: A HIÁNY TÖBBLETEI

kép 1 / 20

Olaj, vászon, 120x120, 2017 "A Lelkiállítás hívószóra beadott műalkotásom intermediális és intertextuális gondolattal játszik. A kettő egysége a műalkotáson a következőképpen jelentkezik. A képen látható tárgyak figurák, és nonfiguratív elemek mind túlmutatnak önmaguk jelentésén. Vagy más médiában megjelenő képekre utalnak, vagy művészettörténeti vonatkozásokat elevenítenek fel. A szöveg és kép és a médiumok közötti egység a néző tekintetében jelenik meg. Az egység mégsem lesz teljes, mivel a keret nem ad rá lehetőséget. A kép jobb alsó sarka hiányos, a többlet pedig ezáltal elveszti egységét. Így a néző hozza meg azt a lelki többletet, amely kiegészíti a hiányzó részt. A L alakú képrész így csak abban segít, hogy olyan utalásokról beszélgessünk, melyek megteremtenek egy közös lelki kiállítást. A hiány az, ami okot ad a lelki és szellemi többlet okozta "elkülönböződésre". Így a felszabadult néző a kép megtekintése után egy olyan tapasztalattal gyarapodott, amely egyéni képzeletvilágát igazolta vissza." Bánki Tamás

A hét képei voltak:

Lelkiállítás

Néma csöndben adott ideig keringenek a résztvevők a teremben az alkotások előtt – alkotástól alkotásig mennek teljes csöndben, addig, amíg az egyik alkotás ki nem kezd a nézőjével. Ha ez megtörténik, a néző megáll, hagyja magát “megdolgozni” a műalkotás által, lélekben kötekednek egymással. A maradék időt a gyakorlat végéig “édeskettesben” töltik. A légyott idejének múltával mindenki marad helyben, megfordul, háttal az alkotásnak behunyja a szemét és felidézi “kedvesét”, keresi, mi az az egy szó, kifejezés, ami legjobban leírja a találkozás keltette lelkiállapotot. Majd már nyitott szemmel sorra bemondják a résztvevők a bűvös szót, megosztásként.

Korábbi lekiállítások:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük