A Faludi Galéria LELKIÁLLÍTÁS programjának online változataként Képnézegető címmel új lehetőséget ad képzőművészeti alkotások bemutatására. A felkért művészektől beérkezett alkotásokból válogatva egy-egy kép egy héten át lesz látható mint „A hét képe”. A művészek kérésünkre a „Lelkiállítás” hívószóra válaszul alkotásuk spirituális vonatkozásáról is írtak. Isten szép, minden szépségnek Ő a forrása.

A hét képe: Mátyássy László: „Ezt cselekedjétek az én emlékezetemre!” Lukács 22/19/

szobor; technika: kisplasztika; anyag: pirogránit (magas hőmérsékleten kiégetett samottos agyag)

A szobor Krisztust ábrázolja az Utolsó vacsorán  az  Eucharisztia megalapításakor.  Jézus jobb kezével áldást ad, bal kezében  kenyér, előtte az asztalon kehely. Az arc, a hajviselet, a kompozíció az  ikonfestészeti hagyományokat emeli át a plasztika világába. A jobb kéz ujjai az áldó kéztartás mintájára az  I C X C – Jézus Krisztus – betűket formálják.  A kenyér és a kehely negatív perspektívája azok természet feletti voltát szimbolizálja. A kenyéren megjelenik a kereszt és az  I C X C betűk, a kelyhen krisztogram az alfa és omega betűkkel.  A kehely talpa nyolcszög alakú, mely a földi világból a mennyei világba átvezető utat jelképezi. A szobor anyaga pirogránit, mészkő talapzaton, magassága 60 cm.”  Mátyássy László

BÁNKI TAMÁS: A HIÁNY TÖBBLETEI

kép 1 / 20

Olaj, vászon, 120x120, 2017 "A Lelkiállítás hívószóra beadott műalkotásom intermediális és intertextuális gondolattal játszik. A kettő egysége a műalkotáson a következőképpen jelentkezik. A képen látható tárgyak figurák, és nonfiguratív elemek mind túlmutatnak önmaguk jelentésén. Vagy más médiában megjelenő képekre utalnak, vagy művészettörténeti vonatkozásokat elevenítenek fel. A szöveg és kép és a médiumok közötti egység a néző tekintetében jelenik meg. Az egység mégsem lesz teljes, mivel a keret nem ad rá lehetőséget. A kép jobb alsó sarka hiányos, a többlet pedig ezáltal elveszti egységét. Így a néző hozza meg azt a lelki többletet, amely kiegészíti a hiányzó részt. A L alakú képrész így csak abban segít, hogy olyan utalásokról beszélgessünk, melyek megteremtenek egy közös lelki kiállítást. A hiány az, ami okot ad a lelki és szellemi többlet okozta "elkülönböződésre". Így a felszabadult néző a kép megtekintése után egy olyan tapasztalattal gyarapodott, amely egyéni képzeletvilágát igazolta vissza." Bánki Tamás

A hét képei voltak:

Lelkiállítás

Néma csöndben adott ideig keringenek a résztvevők a teremben az alkotások előtt – alkotástól alkotásig mennek teljes csöndben, addig, amíg az egyik alkotás ki nem kezd a nézőjével. Ha ez megtörténik, a néző megáll, hagyja magát “megdolgozni” a műalkotás által, lélekben kötekednek egymással. A maradék időt a gyakorlat végéig “édeskettesben” töltik. A légyott idejének múltával mindenki marad helyben, megfordul, háttal az alkotásnak behunyja a szemét és felidézi “kedvesét”, keresi, mi az az egy szó, kifejezés, ami legjobban leírja a találkozás keltette lelkiállapotot. Majd már nyitott szemmel sorra bemondják a résztvevők a bűvös szót, megosztásként.

Korábbi lekiállítások:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük