Zsírkiller

Zsírkiller

magyar, 2004, r.: Ducki Tomek,
fsz.: Frick Nóri, Deák Mariann, Vig Ági, Imecs Kata, Bercsényi Péter
műfaja: kisjátékfilm, hossza: 14 perc

 

Galéria

Tartalmi ismertető

Lili elhatározza, hogy – egyébként nem létező – súlyfeleslegét megpróbálja étrendi megvonással és túlhajszolt testmozgással leadni. Jó úton jár a végkimerülés felé tartó úton, amikor megismerkedik egy fiúval. Az alkotók így foglalták össze a Zsírkiller történetét: plázacicák életre-halálra. Fogyipárbaj a szedett szemöldökű step-pump-spin zsírégető lányok között. A tét: egy tányér disznótoros. A megoldás: szerelem. 

Címkefelhő

Fogyasztói társadalom, Döntés, Félelem, Harag, Lázadás, Hatalom, Példakép, Fitneszőrület, Identitás, Szerelem, Életforma, Szabadság, Összetartozás, Rabság, Az élet értelme, Barátság, Közösség, Kisjátékfilm, Áldozat, Függőség, Különcség, Vágyak

Korosztályi ajánlás

14 év felett

Háttér-információk

Bíró Ica (akinek az állítólagos orvosát az egyik szereplő emlegeti): fitneszszakértő, modell, színésznő, énekesnő. Született Borúzs Ilona. Az 1980–1990-es években vált országosan ismerté. 1990-ben a Pokolgép együttessel közösen jelent meg első albuma Metal Lady címmel. Az albumcím aztán elkísérte őt magát is amolyan ragadványnévként. Az egyik első magyar hírességként népszerűsítette a fitneszt mint életmódot.

Bulímia: a filmben látható mentalitás kóros formája a bulímia, amely egy falási rohamokkal járó kényszerbetegség, melynek során a beteg rövid idő alatt igen nagy mennyiségű étel – jellemzően édesség – elfogyasztására képes. Ez törvényszerűen elhízáshoz vezet, amit elkerülendő a beteg önmagát hánytatja, hashajtókkal vagy eltúlzott fizikai aktivitással él. Hányás után a beteg ismét szenved, az evési kényszernek csupán néhány óráig tud ellenállni, majd ismételten étkezik, és önmagát hánytatja. A bulímia szinte kizárólag tizenéves lányok vagy fiatal nők betegsége. Férfiaknál elvétve fordul elő. Gyakorisága a sok rejtett eset miatt pontosan nem ítélhető meg. A felismert esetek gyakorisága a 18 és 25 év közötti női populáció 3%-a.

DVD-lejátszó: az első „Digital Versatile Disc” (digitális sokoldalú lemez) 1995-ben készült. A kép- és hangrögzítésre egyaránt alkalmas hordozó gyorsan elterjedt. Könnyen feltörhető kódjai miatt hamar másolhatóvá vált. Emiatt, valamint bizonytalan élettartama, gyors állapotromlása és sérülékenysége miatt csak bő egy évtizedig vált uralkodó adathordozóvá. A Blu-ray 1997-es kifejlesztése, később a digitális adattárolás kiszorította a piacról.

Formanyelvi megjegyzések

A film részben a fitneszvideók formanyelvét utánozza. Érdemes ezt alaposabban elemezni: milyen színvilág jellemzi ezeket a filmecskéket, mit jelent a ritmusra vágás, miért olyan jellegzetes a zeneválasztás ezeknél videóknál?

Irónia: a fitneszvideók műfaji paródiája mellett más filmes fogásokat is felhasznál a rendező. E legszembetűnőbb a kihívás-párbaj humoros átvétele a western műfajától. (Éppen amiatt ironikus ez, mert a vadnyugati filmek esetében nem fiatal, törékeny nők szoktak párbajt vívni, hanem ápolatlan, mindenre elszánt férfiak.)

Módszertani ajánlás a filmhez, indító kérdések

A film meglehetősen könnyen értelmezhető és a diákok életmódjához közel áll. Ezért nem szükséges a vetítés előtt felvezető kérdésekkel megalapozni a foglalkozást.
A film megtekintését követően az alábbi kérdéseket javasoljuk.

  • Szerintetek ki a filmbéli csapat vezéregyénisége?
  • Önzetlenek-e Larissza életmódtanácsai? (Vagy inkább csak fitnesz DVD-ket akar eladni?)
  • A film alapján: mi a veszélye annak, ha kritikátlanul, fenntartások nélkül elfogadjuk a véleményvezérek álláspontját?
  • Szerintetek mi a különbség a játékos testmozgás – foci, röplabda, tollaslabda, kirándulás – és a fitneszőrület között?
  • A látottak alapján szerintetek hogyan alakul Lili sorsa? Folytatja a koplalást vagy normális életmódra áll vissza?
  • Mi a szerepe Lili filmvégi döntésében Robinak?
  • Mi hívhatta életre a fitneszőrületet? (Elvileg egyre egészségesebben táplálkozunk, akkor miért jellemző ez fizikai önsanyargatás napjainkban?)

Érdemes az óra végén párokra bontani a csoportot, és az alábbi kérdés megbeszélését a diákokra bízni:

  • Döntöttetek-e már másként, mint ahogy azt a kordivat diktálta?
  • Miért éreztétek fontosnak, hogy saját döntést hozzatok?
  • Mit tapasztaltatok, jár a saját döntés felvállalása konfliktussal?
  • Hosszú távon milyen előnyötök/hátrányotok származott abból, hogy nem hagytátok magatokat befolyásolni?