Karmák – Hétköznapi hősök / 8. rész

Karmák – Hétköznapi hősök / 8. rész

magyar, 2014, szerkesztő: Kinter Alexandra, sz.: a Pintér család
műfaja: dokumentumfilm (egy televíziós sorozat epizódja), hossza: 12 perc

Tartalmi ismertető

Egy egyszerű középkorú házaspárt ismerhetünk meg a filmből, akiknek nem lehetett saját gyerekük. Ma mégis négy gyermekkel élnek kiegyensúlyozott, boldog családi életet, akiket az elmúlt évek során örökbe fogadtak. A Pest megyei Acsa község egyik kertes házában alakították ki azt az életteret, ahol kényelmesen elférnek, és ahol mindannyiuk számára kedves életmódot folytathatnak. A rövid dokumentumfilmben nemcsak a szülők szólalnak meg, hanem az egyik fiú is, aki fogyatékkal él, valamint az ő tanárnője. Halk szavú, könnyen megérthető film arról, mely értékek előtérbe helyezésével érdemes az életünket leélni, valamint arról, hogy életünk minősége kizárólag saját jól megalapozott döntéseinken múlik. 

Címkefelhő

Áldozat, Örökbefogadás, Fogyatékkal élők, Gyermek-szülő kapcsolat, Család, Életforma, Az élet értelme, Ima, Szeretet, Dokumentumfilm, Hétköznapok, Hősök

Korosztályi ajánlás

10 év felett

Háttér-információk

A karma szanszkrit szó, amely cselekvést jelent. Jelentéstartalma mégis sokkal mélyebb: a cselekedeteinkből fakadó és sorsunkra visszaható tettkövetkezményeket takarja. Vagyis arra utal, hogy minden egyes cselekedetünk meghozza a maga gyümölcsét.

A cselekedetek következményeit az ind hagyomány szó szerint gyümölcsözőnek (kusala) vagy terméketlennek (akusala) hívja, ami arra utal, hogy tetteink egy része jó irányba terel bennünket, míg más cselekedeteink rossz irányba visznek. Az irányvételt pedig alapvetően a szellemi felébredés, a létforgatagból való megszabadulás, a megvilágosodás szabja meg.

A filmben két idézet is szerepel feliratos formában. Az első Gárdonyi Gézától való, és így hangzik: „A család is… olyan valami az életben, ami becses… Olaj az élet lámpásában.” A másiknak a szerzője Charles Haddon Spurgeon: „Ha a férj és feleség egy kötelet húznak, mindkettőjük terhe könnyebb lesz. Az igazi otthonban csak abban lehet versenyezni, hogy ki járul hozzá többel a család fenntartásához.”

Gárdonyi Géza: (1863–1922) író, költő, drámaíró, újságíró, pedagógus. A 19–20. századforduló magyar irodalmának népszerűségében máig kiemelkedő alakja. Az utókor elsősorban történelmi regényei (Egri csillagok, A láthatatlan ember, Isten rabjai) révén ismeri.

  1. H. Spurgeon: (1834–1892) angol megújult baptista prédikátor volt, aki a mai napig hatással van egyes keresztény felekezetekre. A keresztény világban a prédikátorok fejedelmeként tartják számon. Az általa alapított, ma már nevét viselő jótékonysági szervezet világszerte számos családnak és gyermeknek segített.

A film egy sorozat nyolcadik részeként készült el, mely olyan embereket mutat be, akik nem szerepelnek az újságok címlapján vagy a média csatornáin, mégis példaképeink lehetnek, mert követendő módon hoztak döntéseket, és megállták helyüket az élet küzdelmeiben.

Jó ízléssel tervezett honlapja is van a filmsorozatnak (http://www.civilkamera.hu/), amelyen keresztül mi magunk is beleszólhatunk a sorozat további szerkesztésébe. Egy adatlap kitöltésével és egyszerű továbbításával ugyanis a készítők figyelmébe ajánlhatunk általunk ismert „hétköznapi hősöket”.

Érdemes a sorozat többi epizódját is megtekinteni és feldolgozni.

Formanyelvi megjegyzések

A televíziós dokumentumfilmek bevált eszközeit használja a film: a szereplők rövid, egyszerű megszólalásait eredeti zörejekkel és atmoszférával, illetve helyenként mai hatásos könnyűzenével megtámogatott illusztratív képsorok követik, majd újabb megszólalás, és újabb jól komponált illusztrációs képek, mindez gyors tempóban, lendületesen. Minden megszólalás, illetve képi gondolat rövidebb annál, hogy sem unalmassá váljon. A megszólalót mindig csak rövid ideig látjuk beszélni, szavai alatt hamar már valamilyen cselekvés képsorait látjuk, amely cselekvés szorosan kapcsolódik a megszólalásához. Az alkotók szemmel láthatóan a tartalom hatásos, mindenki számára érthető és befogadható átadására törekedtek. A szerkesztés is könnyen átlátható és következetes: a konkrét élethelyzet bemutatásától – az egyik örökbefogadott gyermek vázlatos portréján keresztül – eljut a bölcseleti általánosításig.

A sorozat főcíme határozottan elválik a film többi részétől: kifejezetten pörgős, képi effektekkel igen látványosra alakított, „trendi” bevezetőt képez minden epizódhoz, mely az egész sorozat célját („ösztönzés”) és kulcsfogalmát („család”) juttatja el a nézők tudatába.

Módszertani ajánlás a filmhez, indító kérdések

A vetítés előtt érdemes az alábbi kérdéskörök egyikével személyessé tenni a film által bemutatott élettényeket. (Javasolt formátum: a kérdések személyes jellege miatt érdemes e témákat két- és háromfős csoportokra bízni.)

  • Van-e közöttetek, akinek nincs testvére? Mennyivel volna másabb az életed, ha volna testvéred? Mire jó egy testvér?
  • Van-e közöttetek, akinek több testvére is van? Meséld el egy átlagos hétköznapotokat? El tudod képzelni, milyen volna, ha nem volnának testvéreid?
  • Van-e közöttetek, akinek nincsenek szülei, vagy nem ismeri őket? Milyen lehet szülők nélkül felnőni? Mire jók a szülők?
  • Mit jelent az, hogy hős? Milyen hősöket ismertek? Mi bennük a közös?

A film közös megtekintése után a következő kérdések mentén lehet a beszélgetést folytatni:

  • Mit jelent „fogyatékkal élni”?
  • Szerintetek miért fogadták örökbe a gyerekeket ezek a szülők?
  • Mennyiben tekinthetők hősöknek a filmben látható felnőttek? A látottak alapján mit jelent az a szóösszetétel, hogy „hétköznapi hős”?
  • Mi lett a „hősies” viselkedés eredménye? Mit nyertek vele a szülők, és mit nyertek a gyerekek?
  • Él-e a környezetedben olyan ember, akit hétköznapi hősnek neveznél?
  • Fel tudjátok-e idézni a filmben feliratként megjelenő idézeteket? Mi célt szolgálnak a film szövetében?
  • Hogyan jellemeznétek a filmbéli család életformáját, illetve belső életét? Mi van az életük középpontjában?
  • Mit erősítenek meg a szülök a gyerekekben, és mit utasítanak el? Mennyiben értesz egyet mindezzel?
  • Mi az, amit szerinted jól csinálnak a szüleid, és mi az, amin változtatnál? Szerinted hogyan válhatsz majd te magad is jó szülővé?