Éjvilág

Éjvilág

magyar, 2007., r.: Pleskonics Ildikó, fsz.: Pille Szilvia
műfaja: dokumentumfilm, hossza: 15 perc

Galéria

Tartalmi ismertető

A film egy vak lány, Pille Szilvia életét mutatja be. Szilvia születése után vesztette el látását. Jelenleg hitoktatóként dolgozik, és boldog házasságban él. Teljes az élete, akárcsak látó társaié. A dokumentumfilm – Szilvia bemutatásán keresztül – elsősorban arra hoz példát, hogy súlyos fogyatékossággal is lehet boldog, teljes életet élni. A filmből sugárzik az életigenlés, a problémák kezelésének könnyedsége, és nem utolsósorban az, hogy akár a látszólag lehetetlennek tűnő álmok (hivatás, szerető társ) is megvalósíthatók. Az alkotók hangsúlyt fektettek arra, hogy közelebb hozzák az épek számára a fogyatékkal élők hétköznapi életét.

Címkefelhő

Bizalom, Család, Hit, Fogyatékkal élők, Szeretet, Az élet értelme, Dokumentumfilm, Különcség, Sötétség-fény, Életforma, Szerelem, Hétköznapok

Korosztályi ajánlás

12 év felett

Háttér-információk

Braille-írás: Ha van lehetőségünk, adjunk a gyerekek kezébe Braille-írással készült lapot, illetve hívjuk fel a figyelmüket, hogy sok helyen ők is találnak ilyen feliratokat közintézményekben, közlekedési eszközökön.

Formanyelvi megjegyzések

A film műfajilag a dokumentumfilm és a portréfilm határán van: rövid tematikus fejezetekben (Iskola, Szecső, Braille, Tere-fere, Tanítás, Mindennapok, Tandem) mutatja be a lány életét – nagyrészt Szilvia, saját elmesélésben. Ehhez kapcsolódóan – legtöbbször az elhangzottak képi illusztrációjaként – különböző élethelyzetekben látjuk a főszereplőt. Az így felvett jelenetek nagy része megrendezett (például: esküvő, találkozás a barátnővel, biciklizés), de ez megszokott dokumentumfilmekben.

A film zenehasználata leginkább hangulatilag igyekszik alátámasztani a filmben mutatott élethelyzeteket: a ragtime leginkább a könnyedség érzetét párosítja a lány sorsához.

Módszertani ajánlás a filmhez, indító kérdések

A film – bár nem túl hosszú – elég egyszer megnézni egy tanórán, hogy az általa felvetett problémákról beszélgetni lehessen.

A film megnézése előtt javasolt kérdések (a válaszokat egy papírra írják le a tanulók, de csak a film megnézése után beszéljük át):

  • Mit jut eszedbe először, ha látsz egy vak embert az utcán?
  • Segítettél-e már fogyatékkal élőnek az utcán? Ha igen, mi volt számodra a legnehezebb a helyzetben? Ha nem, akkor meg tudod-e indokolni, hogy mi tartott vissza?

Vetítés után az alábbi kérdések mentén beszélgethetünk:

  • Megtudtál-e valami újat Szilvia sorsán keresztül a vakokról?
  • Hogy érzed, változott a viszonyod a fogyatékkal élőkkel szemben? Ha igen, miben?
  • Milyen értékekben osztozol a filmben bemutatott lánnyal?
  • El tudod-e képzelni, hogy egy fogyatékkal élővel barátkozz? Ha igen, miben lenne más a barátságotok ép barátaidhoz képest?
  • Érzel-e bűntudatot fogyatékosok körében?
  • Mit gondolsz, a fogyatékkal élők elvárják, hogy az épek sajnálják őket?
  • Hallottál-e arról, hogy a túlzó segítség zavarja a fogyatékkal élőket? Szerintetek miért?