DOKU Filmklub 2017 tavaszán

Tizenharmadik évadját kezdjük meg dokumentumfilmes fórumunknak, amely a 6.45 című játékfilmes filmklubunkat váltja.

Umberto Eco azt írja: „Az értelmiség szerepe abban áll, hogy felkutassuk a kétséget és megmutassuk. Az értelmiség legfontosabb kötelessége, hogy kritizálja saját útitársait.” Felelősséggel, tudatossággal, nyitottsággal, bátorsággal, etikusan bemutatni a történelmi- és társadalmi konfliktusokat, az egyén útkeresését – ez a rendező feladata.

Ebben a szellemben állítottuk össze a programot, természetesen a műfaj sokarcúságát szem előtt tartva. Az elmúlt esztendőkben a magyar kultúra „nagy kincseit” veszítettük el.  Rájuk is emlékezünk. A vetítéséket követően a film alkotóival is találkozunk, és közösen elemezzük a látottakat.

A DOKU Filmklub őszi helyszíne: ART+Cinema (Erzsébet krt. 39.)

Kivéve az Örvény című vetítésnél. A helyszín: Premier KultCafé (1085 Bp., Üllői út 2-4., bejárat a Baross utca 1.)

PROGRAM:

Január 11. Szekeres Csaba: Örvény (72 perc, 2010.)

A film Told mélyszegénységben élő gyermeklakóinak sorsán keresztül mutatja be a kitörés nehézségeit.

 

Január 25. Gerő Marcell: Káin gyermekei (104 perc, 2014.)

Monory Mész András 1985-ben készült Bebukottak című filmjének gyilkosságért elítélt szereplőit látjuk immár 30 évvel később.

 

Február 08. Varga Ágota: Operatív érték – A besúgottak (65 perc, 2014.)

A film szereplői egykori és mai regnumisták. A Regnum Marianum volt az egyetlen, magyar ifjúsággal foglalkozó vallási közösség, amely az állandó zaklatások ellenére is folyamatosan működött a kommunista rezsim alatt.

 

Február 22. Papp G. Zsigmond: Hamvazószerda (64 perc, 2004.)

A film témája a Budapesti Műegyetem 1944-45-ben történt németországi kitelepítése.

 

Március 08. Mátis Lilla: “Mély kútba tekinték” (60 perc, 2002.)

A 2000-ben elhunyt, társadalmi traumákkal foglalkozó Dr. Virág Teréz pszichoanalitikusra emlékezik a film.

 

Március 22. Cinzia Panero: “Határjárók” (56 perc, 2016.)

Pavel Hnilica szlovák püspöknek és Guido Mirti a Fokoláre mozgalom egyik tagjának története, melyen keresztül képet kapunk az ’50-es évek csehszlovák földalatti egyházáról.

 

Április 05. Gulyás Gyula: Léptékváltás (80 perc, 2013.)

Haris László fotóművész portréja.

 

Április 19. Gulyás Gyula tanítványainak bemutatkozása 110 percben (2016-2015)

 

Május 03. Vargyasi Levente: Meszesek (51 perc, 2013.) Erdélyi mészégetők és embert próbáló munkájuk. További film az est folyamán: Hajnal Gergely: “Mert 7 életem van, ebből 5 ment el” (24 perc, 2014.): Géza dolgozott, dobolt, versenytáncolt, amíg egy ritka betegség teljesen meg nem változtatta az életét.

 

Május 17. Balog Gábor – Dokos János – Pápai Gergely: Szilánkok (53 perc, 2013.)

A Miskolc melletti Lyukóvölgy szegény sorban élő életeinek történetei.

 

Május 31. Meglepetés

 

 

Korábbi alkalmak:

2016. ősz

Szeptember 7. Surányi Z. András: Panoráma (2015.) 52′

A film az áldozatvállalásról szól, ahol a szegénység csak kísérő jelenség. Főszereplője Csapó néni, aki emberfeletti kitartással gondoskodik unokájáról.

A vetítés vendégei: Surányi Z. András rendező és Szederkényi Miklós producer.

Szeptember 21. Mohi Sándor: Sára 80 (2013.) 52′

Portréfilm a magyar filmművészet egyik legkiemelkedőbb rendezői, operatőri és fotós életművel rendelkező alkotójáról, Sára Sándorról 80. születésnapja alkalmából.

A vetítés vendégei: Mohi Sándor rendező, operatőr és Sára Sándor rendező, operatőr. (A vetítés utáni beszélgetés a kávézóban lesz.)

Október 5. Lengyel Gyula – Orbán Ágnes: “Oldott kéve vagyunk” (1989.) 46′, Visk (1990.) 40′

Visk a Felső-Tisza völgyének egyik legjelentősebb települése. A 20. században lakói zömmel magyarok voltak, akik a sorsfordító évek során hat országban éltek úgy, hogy nem hagyták el szülőföldjüket.

A vetítés vendégei: Lengyel Gyula forgatókönyvíró, Orbán Ágnes rendező.

Október 19. Gulyás János: Mindig csak keletre… (2006.) 110′ Kezdés: 18:30

Az érdi Egymásért Alapítvány 17 éve támogatja a Kárpátalján élőket segélyekkel, óvodák, iskolák és orvosi rendelők építésével, felújításával részben saját erőből, részben osztrák és holland adományokból.

A vetítés vendége: Gulyás János rendező-operatőr.

November 2. Tari János: “Majd az idő kipörgeti” (2008.) 60′

Portréfilm Erdélyi Zsuzsanna néprajzkutatóról. Válogatás Dobozi Elemér és Erdélyi Zsuzsanna amatőr filmfelvételeiből (1956-1990). Erddélyi Zsuzsannát mint fáradhatatlan tudósasszonyt ismerte a szakma és a nagyközönség. Ő volt az archaikus népi imádságok feltárója, gyűjtője, szakértője és kiadója.

A vetítés vendége: Tari János rendező.

November 16. Almási Tamás: tititá (2015.) 90′

Egy 18 éves cigány fiúnak, Antinak szenvedélye a gitározás. Váratlan lehetőség éri, amikor felvételt nyer a Snétberger Zenei Tehetség Központ táborába.

A vetítés vendége: Almási Tamás rendező.

November 30. Nagy Ernő: Eötvenhat (2006.) 65′

Az ELTE Bölcsészkarának volt diákjai és oktatói felidézik, hogy miképpen élték át és formálták az 1956-os forradalmi eseményeket.

A vetítés vendége: Nagy Ernő rendező, operatőr.

December 14. Varga Ágota: Szülei szeme (2015.) 90′

Kati és Győző világtalan emberpárként döntöttek a gyermekvállalás mellett. Fiuk, Ferike egészséges, a maga módján próbálja segíteni szüleit. A film 11 évet ölel át.

A vetítés vendége: Varga Ágota rendező.

Lesz néhány olyan alkalom, ahol a film szereplői  vagy a témához  értő szakemberek is jelen lesznek.

2016. tavasz

01.13. Nagy Ernő: „Duende – In memoriam Vukán György” (2000.) 42’

A 2013-ban elhunyt méltán világhírű jazz-zongoristára és zeneszerzőre emlékezik ez a portréfilm. A filmben nemcsak zenél, mesél, hanem bepillantást enged életfilozófiájába.

 

01.27. Lengyel Gyula – Orbán Ágnes: A Tisza (1992.) 100’

A Tisza a mi folyónk. Megélhetést ad a partjai mentén élőknek, falvakat visz a hátán, városokat köt össze. A 12 részes sorozat három epizódját vetítjük.

 

02.10. Szalay Péter: Mai módi (2006.) 50’

Miért kell egy jól menő vállalatnak pszichiáter? Mire jók a csapatépítő tréningek és a céges bulik? Miért kell a felső-vezetésből kiszállni egy harmincas nőnek?

Szalay Péter: Nomád pláza – Három vándor (2009.) 53’

A film három párhuzamos szálat követ. Az archaikus technikát követő fotográfusét, a furulyakészítőét, aki vásárokon árulja portékáit, és a többgenerációs cigány búcsús famíliáét. Ami közös bennük…

 

02.24. Erdélyi János: A háború mindennapjai I-II. (2014.) 104’

A II. világháború fájdalmai nem kímélték a rendező szülőhelyének, Kemenesaljának a lakóit sem. Mi történt 1945 márciusában a szovjet megszállás idején azokban a falvakban, ahol nem voltak harcok, csak „halál, erőszak, rablás, szenvedés”?

 

03.09. Buglya Sándor: „…Úgy mondjam, ahogy volt…” (2002.) 78’

1944 őszén, az előrenyomuló szovjet csapatok oldalán, Erdélyben mindenhová visszatért a román közigazgatás. A magyar nyelvű lakosság körében „málenkij robotra” szánt tömegeket gyűjtöttek össze és hurcoltak táborokba.

 

03.23. Költészet-festészet-szobrászat a dokumentumfilmen

Szalay Péter: A teljesség felé (2014.) 18’

Weöres Sándor művének néhány sora ihlette a filmet, amelynek középpontjában egy apáca különös lelki utazása áll.

Mohi Sándor: A fény felé… Thuronyi István festőművész (2014.) 34’

Az alkotók a franciaországi Lourdes-ban látogatták meg a ma már 92 éves művészt, akinek a kubizmusra, majd a szürrealizmusra épült festészete a magyar művészet örökségét gazdagítja.

Nagy Ernő: Ezen lesújtott haza jólétére (2014.) 26’

Buda István szobrászművész Pázmány Péterről készített szobrának elkészülését meséli el a film.

 

04.06. Mész András: Bebukottak (1985.) 91’

A fiatalkorúak Tököli börtönében öt fiú mondja el, hogy miért került be. Az egyik apagyilkosságért, a másik leütött egy ismeretlen embert, a harmadik a nevelőintézeti tanárát szúrta le, a negyedik a haverját, az ötödik különböző bűncselekményekben való részvételért. „Bebukottak”, ahogy azt a börtönzsargon mondja.

 

04.20. Péterffy András: Gyöngyöt az embernek (2014.) 50’

„Nem is monori az, akinek szőlője, pincéje nincsen.” A Strázsa-hegyen élők évszázadok óta mindig a szőlőkarókba kapaszkodva álltak talpra, munkájuk gyümölcsével saját és mások szívét is megvidámítva.

 

05.04. Ember Judit: Fagyöngyök (1977.)  87’

Az amatőrszereplőkkel, eredeti helyszíneken forgatott dokumentum-játékfilm a Tantörténet című dokumentumfilm öngyilkosságot elkövető hősnőjének, Nórának sorsát követi nyomon.

 

05.18. MEGLEPETÉS

 

 

2015. ősz

10.14. Georg Höllering: A Hortobágy (1936.) 82’

A Hortobágy abban az időben készült, amikor itthon a vígjátékok aranykorát éltük, a filmesek pedig a nézői igények kielégítésére csak ezt a műfajt preferálták. Ebben a közegben született meg ez a film, amely úgy beszélt táj-és természetrajzában Magyarországról, mint előtte senki. A film írója Móricz Zsigmond, zeneszerzője Lajtha László.

 

10.28. B. Révész László: Kisamerika (1975-2004) 52’

Kisamerikának hívták Ózdon azt a munkáskolóniát, amely a 19. század végén épült 41 négyzetméteres, komfort nélküli lakásokból a vasgyár szakmunkásainak.1975-ben dokumentumfilm készült az ott lakók életéről. Akkor sem a film, sem a kohászati üzemekről készült szociológiai tanulmány „nem kaphatott nyilvánosságot.”

A Balázs Béla Stúdió 52. számú filmjének egyetlen munkakópiája állítólag egy raktári szennyvízbetörés nyomán megsemmisült. Megmaradtak viszont kivágások és negatív tekercsek…

 

11.11. Kocsis Tibor: Magyarok a Barcáért (2014.) 85’

Az FC Barcelonát és Messi nevét a világon mindenki ismeri. Azt viszont kevesen tudják itthon, hogy az ötvenes évek Barcájának „Messiét” Kubala Lászlónak hívták, miatta építették fel a 100 000-es stadiont. Aztán 1956-ban csatlakozik hozzá Kocsis Tibor és Czibor Zoltán és a három játékos hőssé válik Barcelonában és meghódítja a spanyol és a katalán nép szívét.

 

11.25. Péterffy András: Jazzman-Jazzember (2010.) 64’

Pleszkán Frigyes csodagyerekként kezdte pályafutását. Élete volt a zongora, szenvedélye a zene, szerelme a jazz. Ő volt a jazzember. Tehetségét számos külföldi fesztiválon is díjazták. 2011-ben 51 éves korában tragikus körülmények között hunyt el.

 

12.09. Papp Gábor Zsigmond: A menekülő egyetem (2005.) 52’

1944 decemberében a magyarországi német parancsnokság úgy döntött, hogy még mielőtt az orosz csapatok teljesen körülzárnák Budapestet, a Műegyetem teljes személyi állományát kitelepítik Németországba, hogy a háború után legyenek, akik újjáépítik a lerombolt német városokat. Az akkori viszontagságokra emlékeztek vissza a film szereplői.