Az öreg fa

Az öreg fa

(The Old Tree)
iráni, 2014, r.: Farnoush Abedi
műfaja: animációs film, hossza: 10 perc 

Galéria

Tartalmi ismertető

Egy idős ember fiával él egy szerény tanyán. A fiú el akarná adni a birtokot, de az apa nem hajlandó szabadulni tőle. Nézetkülönbségük feloldhatatlan konfliktussá válik, amely csak életáldozat árán oldható fel. 

Címkefelhő

Áldozat, Az élet értelme, Család, Döntés, Elmúlás, Harag, Magány, Gyermek – szülő kapcsolat, Öregkor, Örökség, Hűség, Eutanázia, Nosztalgia,Természet, Apa-fiú kapcsolat

Korosztályi ajánlás

14 év felett

Háttér-információk

Az öreg fa a Faludi Akadémia Filmszemléjére érkezett 2014-ben. Ebben az évben szerelem jeligére várták a filmeket a szervezők. Mivel a szerelem angol nyelvű megfelelője – love – egyaránt utal a szerelemre és a szeretetre, érdemes az utóbbi értelmezésből kiindulva is megközelíteni a filmet. Milyen a viszonyunk a tárgyi környezetünkhöz? Van-e olyan tárgy, amelytől nehezen válunk meg? Milyen viszonyban áll egymáshoz képest a ragaszkodás és a szeretet?

Formanyelvi megjegyzések

A két dimenziós animációs technikával készült film valószínűleg fényképek alapján, kézi rajzzal nyerte el végső formáját. Az öreg fa képi világának meghatározó eleme az optikai szűrő használata. Ezzel olyan textúrát kap a kép, amely nemcsak hangulatfestő (elégikus hangulat) funkcióval bír, hanem a film ezáltal felidézi a vadnyugati mozik kliséit. A technikai megoldás mellett ez utóbbira játszik rá a beállítások – például a nagytotálok és a közeliek – használata. (Lásd például a 03-as képet, vagy a filmben a felvezető képsorokban, például 00.29-nél.) Ha ez a hatásmechanizmus bővebben érdekli a diákokat, érdemes egy westernfilmet is levetíteni, és annak vágásrendjén bemutatni, hogyan válik ez a műfaj akkor is felismerhetővé, ha az öltözékekben, díszletben, vagyis külsőségeket tekintve az adott film éppen nem az amerikai vadnyugat világában játszódik.

– Magyar példa: Hajdu Szabolcs Délibáb című, 2014-ben bemutatott drámája például társadalmi dráma, és nem western, beállításait tekintve mégis ez utóbbi műfaj elemeit idézi.

– Klasszikus westernfilmek: Volt egyszer egy vadnyugat (r.: Sergi Leone, 1974), Egy maréknyi dollárért (r.: Sergio Leone, 1964), A hét mesterlövész (r.: John Sturges, 1960), El Dorado (r.: Howard Hawks, 1966). Újabb kori westernek: A félszemű (r.: Ethan és Joel Coen), Nem vénnek való vidék (r.: Ethan és Joel Coen, 2007), Django elszabadul (r.: Quentin Tarantino, 2012)

Módszertani ajánlás a filmhez, indító kérdések

A film vetítése előtti indítókérdés, melyet a diákok egyéni munkában egy papírra felírnak, melyet sem a film előtt, sem utána nem kell, hogy megmutassanak egymásnak.

  • Mi az a tárgy vagy hely számodra, amelytől nagyon nehéz lenne megválnod?

A film vetítése után az alábbi kérdések mentén beszélgethetünk:

  • Érzéki szinten, vagyis a zajok, zörejek és a színek alapján milyennek írnátok le a film világát? (Például: meleg, barátságos vagy inkább rideg, ellenséges?)
  • Ha egy-egy tárgyat kellene a két főszereplőhöz társítanotok a filmből, melyek lennének azok? (Például: Apa: pipa, Fiú: motor) Mit árulnak el ezek a tárgyak a szereplőkről?
  • Miért kaphatta a film Az öreg fa címet?
  • 4:04 és 4:35 között a rendező rövid montázst ékel a lineárisan elbeszélt történetbe. Milyen hatást keltett ez a montázs, és szerintetek mit adott hozzá a filmhez?
  • A film drámai csúcspontja az a jelenet, amikor a fiú apjára támad. Mit jelent szerintetek ez a gesztus?
  • Mit jelképezhet a film utolsó beállítása, amelyen a kiszáradt fa ágán friss hajtás jelenik meg?
  • Ismertek-e olyan helyeket a környezetetekben, amelyek bár valakinek vagy akár sokaknak fontos volt valamiért, egy építkezés miatt felszámolták őket? (Ha a diákok életkoruk miatt nem is tudnak ilyen helyet említeni, a pedagógus nyilván veszített már el egyet mondjuk gyermekkorának „romantikus” helyszínei közül. Közelebb hozhatja a film problematikáját a diákokhoz, ha beszél nekik erről a helyről.)

Párokra, kisebb csoportokra osztva bensőségesebb témákat is javasolhatunk:

  • Mondjatok olyan helyet a környezetetekből, amely éppúgy egy ismerősötökhöz kötődik, mint a filmbéli tanya?
  • Bennetek kialakult hasonló kötődés egy-egy helyhez?
  • Mit jelent számotokra a hely szelleme kifejezés?